روانشناسی فضای زندگی سبز در مدارس: کودکان، درختان، آموزش و یادگیری

روانشناسی فضای زندگی سبز در مدارس یکی از موضوعات مهم در زمینه آموزش و پرورش است. هدف اصلی این موضوع، ایجاد فضا

توسط مدیر سایت در 18 تیر 1402

روانشناسی فضای زندگی سبز در مدارس یکی از موضوعات مهم در زمینه آموزش و پرورش است. هدف اصلی این موضوع، ایجاد فضایی سالم و خلاقانه برای کودکان در مدارس است. برای این منظور، تلاش برای طراحی و ساخت فضاهای سبز و توسعه باغ‌های مدرسه به منظور تقویت تخیل کودکان، رشد خود و هویت پذیری آنها صورت می‌گیرد.

با وجود اینکه باغ‌های مدرسه برای اکثر مدارس در دنیا به دلایلی از جمله محدودیت‌های مالی و محیطی، به‌شکل مناسبی در نظر گرفته نمی‌شوند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که این فضاهای سبز برای کودکان بسیار مهم هستند. در این محیط‌ها کودکان، آرامش و تمرکز بیشتری خواهند داشت، احساسات شادی و خوشحالی بیشتری را پیدا خواهند کرد و پارامترهای فیزیولوژیکی آنها نظیر ضربان قلب و فشار خون، آرام‌تر خواهد بود.

به علاوه، آموزش و پرورش در فضاهای سبز کودکان را به انجام وظایف‌شان مشتاق تر می کند. کودکان با سرعت بیشتری در فضاهای با صحت جسمانی و روحی برای حل مسئله، خلاقیت، پرورش خود، خودشناسی و هویت پذیری پیشرفت کرده و عملکردهای تحصیلی بهتری داشته و در عین حال، احساسات رشد و کمک روانشناختی برای خودشان پیدا خواهند کرد. در نتیجه، شهرها و مدارس باید برای ایجاد فضاهای سبز بیشتر تلاش نمایند تا هم از نظر زیبایی شهری بهبود یابند و هم به کودکان فرصتی برای رشد شخصی و آموزشی ارائه دهند.



"تاثیر فضای زندگی سبز بر رشد و توسعه کودکان در مدارس (فضای زیست، شادی، آموزشی، کودکان

فضای زندگی سبز در مدارس اثرات بسیاری روی رشد و توسعه کودکان دارد. فضای زندگی سبز نه تنها برای منظره زیبا و آرامش بخشی که به محیط پیرامون می بخشد، بلکه برای سلامت ورزش، پرورش گیاهان، حیوانات، وجود حشرات وغیره نیز اهمیت زیادی دارد.

یکی از اثرات مطلوب فضای زندگی سبز در مدارس، بلندی میزان آرامش کودکان است. در محیطی که از گیاهان، درختان، گیاهان خزانه ای و حیوانات خانگی پر است، کودکان می توانند به سادگی با طبیعت ارتباط برقرار کرده و در آن آرام بخشی پیدا کنند. دمیدن هوای تازه، گوش دادن به چپ و راست فضای طبیعی و تماشای کوچه های باغ های مدرسه رشد بهتری را برای کودکان ایجاد می کند.

استفاده از فضای زندگی سبز به عنوان مثال دفتر پیشه ی فراگیر در مدارس، بیش از هر آموزشی و تربیتی دیگری همچنین می تواند به رشد کودکان کمک کند. خارج از کلاس های تئوری و مباحث ریاضی و زبان های خارجی، باغ های مدرسه می تواند در سبیل پرورش گونه های مختلف گیاهی، مرزها، سیستم های آبیاری، وانت، جعبه های خاص گیاهان و عروسک های گیاهی، به دانش بیشتر برای دانش آموزان کمک کند.

در مجموع، تاثیر فضای زندگی سبز در مدارس روی رشد و توسعه کودکان به لحاظ فیزیکی و ذهنی بسیار مهم و جذاب است. بنابراین توصیه می شود که مؤسسات آموزشی و پرورشی نه تنها بیشتر به فضای زندگی سبز توجه داشته باشند، بلکه تلاش کنند تا آن را ایجاد کنند.



"تاثیر کودکان بر فضای سبز مدارس (کودکان، فضای سبز، مدارس

فضای سبز در مدارس به عنوان یکی از مؤلفه‌های اساسی محیط زیست مدرسه، تأثیر قابل توجهی بر روی سلامت کودکان دارد. از یک سو، فضای سبز در مدارس می‌تواند به عنوان منبع انرژی، آرامش و کرامت برای کودکان عمل کند. از دیگر سو، فضای سبز باعث شادی و سرخوشی کودکان می‌شود و از آن‌ها پویایی بیشتری به دست می‌دهد.

از دیدگاهی دیگر، فضای سبز در مدارس در برابر آلودگی هوای داخلی مدارس که از ترکیب‌های آلاینده در فضاهای بسته ناشی می‌شود، محافظت می‌کند. با فراهم کردن یک محیط پاک و ارام، فضای سبز برای بازداشتن و حفظ مسوولیت اجتماعی آگاهی بچه‌ها از مسئولیت‌های محیطی نهایتا به کار می‌رود.

از دیدگاهی دیگر، فضای سبز در مدارس به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم پشتیبانی از یادگیری خلاقانه و تصادفی یک دانش‌آموز عمل می‌کند. فضای سبز به عنوان یک پراکنده سازی باز برای کنترل نویز، باعث کاهش استرس و افزایش حواس می‌شود. همچنین، آرایش فضای سبز، دانش‌آموزان را به محیطی ارتباطی با طبیعت در معرض می‌گذارد که این ارتباط با عملکرد درسی بهبود می‌یابد.

به عنوان نتیجه‌ای از بررسی تاثیر کودکان بر فضای سبز مدارس، این پژوهش نشان می‌دهد که فضای سبز، تأثیر مثبت بر روی سلامت کودکان دارد. در نتیجه، به ترتیب از این تحقیق پیشنهاد می‌شود که برای به منظور بهبود فضای سبز مدارس باید از منابع معنی‌دار و منابع یادگیری این نوع مدارس پشتیبانی کرد.



"تأثیر فضای سبز بر روان کودکان (روانشناسی، فضای زندگی، مدارس، کودکان

فضای سبز به عنوان یک عامل مهم در بهبود روان کودکان شناخته شده است. این فضاها شامل پارک‌ها، باغ‌ها، مراتع و غیره هستند و اثرات مفیدی بر روی سلامت روانی کودکان دارند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که کودکانی که در محیطی با فضای سبز زیادی بزرگ شده‌اند، دارای اضطراب و افسردگی کمتری هستند و سرعت بازیافت روانی بیشتری نسبت به همتایان خود دارند.

محیط‌های با فضای سبز همچنین می‌توانند به بهبود توانایی‌های شناختی کودکان کمک کنند. به عنوان مثال، دانش‌آموزانی که مدرسه‌شان فاصله کم با فضای سبز دارد، در آزمون‌های ریاضی و شناختی بهتر از دانش‌آموزان دیگر نمره می‌گیرند. این به دلیل این است که فضای سبز به دانش آموزان احساس آرامش و رضایت بیشتر می‌دهد و این به نوبه خود بر آموزش و یادگیری آن‌ها موثر است.

به علاوه، فضای سبز همچنین می‌تواند مفید باشد در کاهش علائم اختلالات رفتاری کودکان مانند ADHD. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که وقت خود را در محیطی با فضای سبز بیشتر می‌گذرانند، دارای علائم کمتری از ADHD هستند.

در نهایت، فضای سبز به عنوان یک روش طبیعی و مفید برای بهبود سلامت روانی کودکان در تمام ارتفاعات شهری و روستایی مطرح است و باید به عنوان یک عامل مهم در آموزش و پرورش کودکان در نظر گرفته شود.



"تأثیر فضای سبز بر کودکان در محیط آموزشی (فضای زندگی سبز، کودکان، آموزش و یادگیری

تأثیر فضای سبز بر کودکان در محیط آموزشی یکی از موضوعات مورد توجه در زمینه سلامت و رفاه کودکان است. فضای سبز به عنوان مجموعه ای از گیاهان، درختان و فضای باز نقش مهمی در شادابی و سلامتی کودکان ایفا می‌کند. دسترسی به فضای سبز در محیط آموزشی باعث افزایش هوشیاری و تمرکز کودکان می‌شود و همچنین روحیه و احساس رضایت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

فضای سبز با تولید اکسیژن، به دور از آلاینده های هوا که ممکن است در داخل محیط های بسته شامل مدرسه ها موجود باشند، باعث ایجاد محیطی سالم و پاک می‌شود. این فضاهای باز باعث بهبود تنفس و اختلاط هوا در داخل محیط آموزشی می‌شوند که در نتیجه بهبود سلامت کودکان می‌شود.

فضای سبز در محل آموزش و یادگیری نه تنها به فیزیکی بودن کودکان کمک می‌کند، بلکه به جهت رشد جسمی و عقلی آن‌ها نیز مهم است. دویدن، پرش و بازی در فضای باز به کودکان کمک می‌کند تا تمرین و ورزش را به راحتی در کارهای روزمره وارد کنند. بنابراین، این فضاها به عنوان یک محیط آموزشی مناسب برای توسعه فیزیکی و عقلی کودکان شناخته می‌شوند.

با توجه به اثرات مثبت فضای سبز بر کودکان، شهرداری‌ها و مدیران مدارس می‌توانند در ایجاد فضاهای سبز در محیط آموزشی وابسته به بودجه و ظرفیت، دقت کنند. فعالیت‌های خلاقانه مانند رویدادهای سبز و گسترش باغ‌های مدرسه می‌تواند گامی موثر در ارتقای سلامت و توسعه کودکان باشد.



روانشناسی ارتباط کودکان با فضای سبز در مدارس (کودکان، فضای سبز، مدارس

ارتباط کودکان با فضای سبز در مدارس، به عنوان یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت در حوزه روانشناسی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که کودکان در محیط مدرسه بسیاری از ساعات روز را در سالن‌های کلاس درس و رو به دیوارهای سفید گذرانده و از تماس با فضای باز محروم می‌شوند، حضور فضای سبز و جلوه‌گاه‌های طبیعی در محیط تحصیلی همواره مورد توجه قرار گرفته است.

فضای سبز در مدارس، در کاهش تنش و افزایش آرامش و روانشناختی کودکان بسیار مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهد که حضور فضای سبز در محیط تحصیلی، باعث بهبود تمرکز و توجه کودکان، کاهش افسردگی و فشار روحی شده و در نتیجه رفتار و نتایج تحصیلی افراد را بهبود می‌بخشد. این فضاها همچنین روابط اجتماعی و تعاملات میان دانش‌آموزان را تقویت ‌کرده و در نتیجه اثرات مثبتی برای سلامت جسم و روان کودکان دارد.

از دیگر نقاط مثبت این محیط‌ها، باز بودن فضا برای فعالیت‌های بیشتر و کاهش بیماری‌های مرتبط با نشست طولانی مدت است. با توجه به وضعیت جمعیتی نقاط شهری و تراکم کاربری این مناطق، این فضاها می‌توانند به عنوان جایگزینی جذاب‌تر برای فعالیت‌های درون‌سالنه و محدودیت‌های فضایی ارائه شوند.

بنابراین، ایجاد فضای سبز در محیط تحصیلی برای کودکان بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد. با توجه به اهمیت کودکان جوان برای بهبود توانمندی جسمی و روانی، طراحی و ایجاد فضاهای سبز در مدارس می‌تواند تحولی در نحوه یادگیری کودکان بهبود بخشد و باعث شود کودکان با شادی و آرامش به محیط تحصیلی مراجعه کنند.


روانشناسی کودکان

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن